NEDERLANDSE SPOORWEGEN
-
Nederlandse Spoorwegen


NS INTERCITY-RIJTUIGEN


-
ICR Voor het rijden van de Intercitydiensten zijn vanaf 1981 ongeveer 257 Intercityrijtuigen (ICR) in dienst gekomen. Deze vervingen geleidelijk aan de oudere types rijtuigen van Plan E, K, N en W.
- Eén ICR-rijtuig is omgebouwd tot koninklijk rijtuig.
- Van 1995 tot 2000 werd één treinstam van 12 ICR-rijtuigen ingericht als
IC+.
- Vanaf 2000 hebben alle ICR-rijtuigen een grote revisie gekregen en zijn uitgerust met airco.
- Negen rijtuigen hebben in 2005 rondgereden als Zilverrail (25 jaar Beatrix).
BNL Voor de Benelux-treinen rijden dezelfde type ICR rijtuigen, alleen hebben deze de rood/gele kleur. De binnenlandse ICR-rijtuigen hebben de bekende geel/blauwe kleuren.
BDs 22 BKD-bagagerijtuigen zijn vanaf 2003 verbouwd tot stuurstandrijtuig BDs voor de Intercity. Deze zijn uiterlijk gelijk aan de stuurstandrijtuigen van de Benelux-trein.
W De Plan W-rijtuigen uit 1968 hebben nog tot 2004 dienst gedaan.
Plan W-rijtuig 21-37 472 is eigendom van het
Spoorwegmuseum.
Df Voor het vervoer van fietsen waren t/m 2004 enkele 'Df'-fietsrijtuigen (ex-Plan E en L uit 1955/58) actief in de zomermaanden.
Df-rijtuig 92-37 007 is eigendom van het
Spoorwegmuseum.
De 3 rijtuigen 92-37 002, 006 en 008 zijn sinds eind 2004 eigendom van de
Stichting Historisch Dieselmaterieel.
DDM Vanaf 2000 rijden DDM-dubbeldeksrijtuigen mee als versterking in de Intercitydienst.
ICK In 2001 heeft de NS 150 coupé-rijtuigen overgenomen van de DB en na een grondige revisie in dienst gesteld als ICK-rijtuigen. De rijtuigen hebben de bekende geel/blauwe kleuren van NS.

-

FOTOPAGINA'S
-
NSR ICR BDs te Breda.
9 december 2010
NSR 1738 met ICK te Langeweg.
31 mei 2008
NS 1760 te Weesp.
19 mei 2007
NS 1836 te Weesp.
19 mei 2007
NS Intercity bij Tilburg Reeshof.
1 april 2007

03-02-2011 © www.railfan.nl